I have found this interview to Leone (in Italian) at this link:
http://show.supereva.it/sergioleoneweb/index.html?p, and I have tried translate it, but only the first question at the moment:
Which is your way to see the things concerning the cinema?
Leone:- The cinema has to be show, the public wants this. And for me the most beautiful show is that one of the myth. The cinema is myth. Then, behind this show, you can suggest all what you want: the present time, politics, social critic, ideology. But you must make it without to impose, without to act dishonestly, without to obligate people to endure. There's the show and then, in second struck, if one wants he can also find the reflection. It is a lot more honest to work in this way, as an example to introduce politics in this way, than not to expect to say the truth at all costs. It's just when it is believed to say the truth (and therefore to represent the reality objective ) that you say the greatest lies. There Are films directed from directors "of left" (politically) who are true reactionary apologies, and viceversa. in conclusion, the cinema is fantasy and this fantasy, for being truly complete, must have a thickness.
Qual è il suo modo di vedere le cose a proposito del cinema?
Leone:- Il cinema dev'essere spettacolo, e' questo che il pubblico vuole. E per me lo spettacolo piu' bello e' quello del mito. Il cinema e' mito. Poi, dietro questo spettacolo, si puo' suggerire tutto quello che si vuole: attualita', politica, critica sociale, ideologia. Ma bisogna farlo senza imporre, senza prevaricare, senza obbligare la gente a subire. C'e' lo spettacolo e poi, in seconda battuta, se uno vuole puo' anche trovare la riflessione. E' molto piu' onesto lavorare cosi', presentare ad esempio la politica in questo modo, che non pretendere di dire la verita' a tutti i costi. E' proprio quando si crede di dire la verita' (e quindi di rappresentare oggettivamente la realta') che si dicono le piu' grandi bugie. Ci sono film diretti da registi di sinistra che sono veri e propri apologhi reazionari, e viceversa. Insomma, il cinema e' fantasia e questa fantasia, per essere veramente completa, deve avere uno spessore.